10.11.2014 jobbade alla elever och lärare i åk 7-9 i olika workshops med temat Tove Jansson 100 år. I detta inlägg får ni veta vad vi jobbat med under temadagen. Vi fick också lyssna till Sås och Kopp.
Bilderna ovan tagna av Henrik
Fotografierna ovan av Carita Rouvinen. Det blev också några selfies med artisterna.
Vi (en av grupperna som hade som uppgift att dokumentera vad alla gjorde) gick omkring och frågade olika grupper vad de gjorde. I en workshop fick eleverna se en bild och sedan skriva om vad de såg i bilden. I dramagruppen som höll till i lilla gymnastiksalen skrev eleverna berättelser (åtminstone då vi var där). Matlagningsgrupperna, som jag måste medge att jag (och de andra) var litet avundsjuka på, stekte plättar och kokade sylt, de bakade också pepparkakor av muminkaraktärer som de sedan skulle sätta i muminhus.
Skoltidningsgruppen filmade och fotograferade andra grupper, antagligen för artiklar till skoltidningen. En av grupperna skrev faktatexter om fyrar, med inspiration taget från ”Muminpappan och havet” (bok), medan en annan skrev berättelser om mumin, inspirerade av havet och en video om havsdjur.
Allt var dock inte bara på svenska. En av grupperna klippte ut ord och gjorde dikter av dem, på finska. Engelskagruppen läste om muminkaraktärerna på engelska och skrev kort om dem. I musikgruppen skrevs raptexter med inspiration av muminberättelser. En grupp återskapade scener ur berättelser genom att klippa och klistra in figurer i lådor, medan en annan grupp gjorde bordspel med temat mumin.
Text och bilder av: Alvar, Max, Henrik och Daniela
Fotografiet ovan av Karin Asunmaa.
Fotografierna ovan tagna av Carita Rouvinen.
Vi (den andra av grupperna som hade som uppgift att dokumentera vad alla gjorde) började med att gå in i pärlstudion där eleverna jobbade flitigt med att göra armband av pärlor. En annan möjlighet var att virka en egen pärla. Eleverna jobbade tyst och var väldigt fokuserat. När vi hade besökt pärlstudion gick vi till labbet där eleverna laborerade med olika muminprodukter. Några undersökte vad muminsaft innehöll, andra undersökte vad muminkex hade i sig.
Efter det här besöket gick vi till mumin & hälsa där eleverna beskrev och forskade om olika muminkaraktärer. I den fjärde gruppen vi besökte räknade eleverna volymen av ett muminhus. Eleverna byggde egna muminhus av kartong och efter det skulle de jämföra det med det ”riktiga” muminhuset.
Efter det gick vi till workshopen muminfilosofi där stämningen var lugn och eleverna jobbade flitigt. I workshopen gick undersökte eleverna de olika muminkaraktärer och lyssnade också på olika muminsånger. De lyssnade på låtarna för att de skulle tänka ut hurudant budskap sångerna ger. Efter det gick vi till workshopen om vänskap. Där funderade eleverna på vänskap ur olika synvinklar. De listade bra och dåliga saker med vänner.
Sedan besökte vi workshopen där eleverna gjorde mumintroll av pappersmassa och hönsnät. Vissa klippte papper, andra formade mumintrollet av hönsnät. Stämningen var pratsam och glad.
Efter det gick vi till workshopen ”Vem är vem i mumindalen på olika språk”. Där hade eleverna först gått igenom olika muminfigurers namn på olika språk och efter det hade de ritat figurerna på ett stereotypiskt sätt. Vi gick också till workshopen där elever gjorde en booktrailer. Dagen var rolig och eleverna verkade tycka om den.
Text och fotografier av Ida, Rebecka och Ida.